پرش به محتوا- در درس 5 «آب ماده باارزش» صفحه 35، میتوانیم با اشاره به اقلیمهای مختلف و میزان برخورداری هر یک از آنها از منابع آبی، مفاهیم سوره تین را یادآور شویم.
- در درس 11 «بکارید و ببینید» صفحه 81، میتوانیم با توجه دادن دانشآموزان به خواص گیاهان مختلف و شرایط خاصی که نسبت به آن سازگاری دارند، بستر مناسب برای مرور سوره تین را فراهم کنیم.
- به طور کلی اگر بخواهیم در کلاس علوم مفاهیم سوره تین را مرور کنیم، پیشنهاد میشود به یکی از روشهای زیر عمل کنیم:
- بچهها را با خواص، فواید و کاربردی که میوهها، گیاهان و اشیای مختلف دارند آشنا کنیم. با توجه به اینکه نام زیتون و انجیر در سوره مبارکه آمده است، میتوانیم با بردن این دو میوه به کلاس فضا را با نشاط و شاداب کرده و بچهها را نیز با خواص و کاربردهای آنها آشنا کنیم. این مهم است که بچهها بدانند هرچه که در محیط اطراف آنها وجود دارد، دارای خاصیت و کاربرد است.
- اقلیمهای مختلف و نیز هماهنگی و سازگاریای که نیاز است موجودات و انسانها با هر اقلیم داشته باشند را نشان میدهیم؛ مثلا برخی سرزمینها خشک و کویری و بعضی کوهستانی هستند، برخی سرزمینها دشتند، بعضی از آنها در کنار دریا و بعضی دیگر جنگلی هستند، برخی جاها گرم و خشک و برخی سرزمینهای دیگر سرد و مرطوبند و … . سپس بیان میکنیم برای اینکه انسانها و گیاهان و موجودات با اقلیمهای مختلف هماهنگ شوند چه کارهایی انجام میدهند.