در کتاب‌های درسی هرگاه با انواع مخلوقات خصوصا مخلوقاتی که باعث شگفتی بچه‌ها می‌شوند مواجه شدیم، می‌توانیم سوره مبارکه توحید را بخوانیم و یادآوری نماییم.

  1. در درس «دنیای گیاهان» خوب است با توجه به پیام سوره توحید، انواع گیاهان را به دانش‌آموزان نشان دهیم. نشان دادن خود گیاهان بهتر از نشان دادن عکس آنهاست.
  2. در درس «زمین، خانه پر آب ما»، می‌توانیم با معرفی آب به عنوان یک مخلوق ویژه و شگفت انگیزِ خداوند که به شکل‌های گوناگون مانند باران، دریا، رود و … در طبیعت وجود دارد، سوره توحید را مرور کنیم.
  3. درس «زمین، خانه سنگی ما»، در مورد شناخت انواع سنگ‌ها است. می‌توانیم ضمن انجام فعالیت‌های مختلف این درس، سوره توحید را هم‌خوانی نموده و به دانش‌آموزان یادآوری کنیم که این سنگ‌های جورواجور و زیبا را خداوند آفریده است. بهتر است به جای گفتگو راجع به انواع سنگ‌ها یا نشان دادن تصاویر آنها، چند سنگ سر کلاس ببریم یا سنگ‌ها را در طبیعت به بچه‌ها نشان بدهیم تا مواجهه عینی داشته باشند.
  4. در درس «زمین، خانه خاکی ما»، دانش‌آموزان با انواع خاک آشنا می‌شوند. خوب است توجه آنها را به خاک به عنوان یکی از مخلوقات خداوند که وسعت زیادی از کره زمین را دربرگرفته است، جلب نماییم.
  5. درس «در اطراف ما هوا وجود دارد» را می‌توانیم با این نگاه که هوا مخلوقی ویژه است که آن را هم خدا آفریده، آموزش دهیم.