1. در درس »روز دهم« صفحه ۳۲، خوب است به منظور یادآوری مفاهیم سوره علق داستان روز عاشورا را برای دانش آموزان در حدی که برای آنها قابل درک باشد و باعث آزردگی خاطرشان نشود بازگو نموده و از آنها بخواهیم آن روز را در ذهن خود مجسم کنند.
  2. در درس «بانوی قهرمان» صفحه ۴۰، می‌توانیم قبل از شروع به خواندن داستان از دانش‌آموزان بخواهیم چشم‌های خود را ببندند و وقایع داستان را در ذهن خود به تصویر بشکند. در انتهای داستان از آنها بخواهیم راجع به چیزهایی که دیدند و احساس شان صحبت کنند.
  3. پس از خواندن شعر «گفتم چشم» در صفحه ۵۱، می‌توانیم جهت یادآوری سوره علق راجع به اینکه خداوند شاهد و ناظر بر تمام کارهای ما است با دانش‌آموزان گفتگو کنیم.
  4. با تدریس درس «جشن تکلیف» در صفحه ۵۲، دانش‌آموزان می‌آموزند که در این سن نسبت به انجام وظایف تعیین شده از طرف خدا، مکلف می‌شوند.خوب است در ادامه سوره علق را یادآوری نموده و راجع به ناظر بودن خداوند بر اعمال و رفتار انسان‌ها با آنها گفتگو کنیم.
  5. در درس «انتخاب پروانه» صفحه ۸۴، خوب است با توجه دادن دانش‌آموزان به تصمیم درست و زیبای پروانه که بر اساس ناظر دانستن خداوند بر رفتار انسان‌ها گرفته شده بود مفاهیم سوره علق را مرور کنیم.