1. در درس ۸ و ۹ «نخستین روستاها و شهرها چگونه به وجود آمدند؟» صفحه ۳۲ و ۳۶، می‌توانیم راجع به انواع محدودیت‌های طبیعی که انسان‌های آن زمان با آن مواجه بودند با دانش‌آموزان گفتگو نموده و به این ترتیب بستر مناسب برای مرور سوره فجر را فراهم کنیم.
  2. در درس ۱۵ «کوه ها و دشت های زیبا» صفحه ۶۶، می‌توانیم با توجه دادن دانش‌آموزان به نحوه تشکیل جلگه که نیاز به تغییرات متعدد و گذشت مدت زمان نسبتا طولانی دارد، مفاهیم سوره فجر را مرور کنیم.