1. در «درس ۱۰» صفحه ۳۰، دانش‌آموزان با انواع شغل‌ها آشنا می‌شوند. می‌توانیم جهت مرور سوره علق در ابتدای تدریس‌مان راجع به شغل‌های مختلف و ویژگی‌های هر یک از آنها از دانش‌آموزان سوال بپرسیم و پاسخ‌هایشان را با پاسخ‌هایی که در انتهای درس و با دید کامل‌تری که نسبت به مشاغل مختلف پیدا کرده‌اند به آن می‌رسند، مقایسه کنیم.
  2. در ابتدای درس ۱۱ «منابع» صفحه ۳۲، از دانش‌آموزان راجع به نحوه تولید وسایل و کالاهای مورد استفاده‌شان سوال می‌پرسیم. سپس از آنها می‌خواهیم با مشاهده تصاویر کتاب پاسخ خود را کامل‌تر کنند. توجه دادن دانش‌آموزان به تمایز دو نوع مشاهده حسی و غیر حسی می‌تواند با یادآوری مفاهیم سوره علق همراه باشد.
  3. در درس «درست مصرف کنیم» صفحه ۳۶، می‌توانیم ضمن آشنا نمودن دانش‌آموزان با مفهوم صرفه جویی و راه‌های مختلف آن، توجه آنها را به ناظر بودن خداوند به اعمال انسان نیز جلب نموده و این گونه سوره علق را مرور کنیم.