1. در درس «رهایی از قفس» صفحه ۴۱، طوطی با اینکه در قفس بود و محدودیت‌های بسیاری داشت اما توانست با زیرکی خود را از بند رها کند. می‌توانیم پس از خواندن داستان با توجه دادن دانش‌آموزان به موضوع اهمیت شناخت محدودیت‌ها در برنامه‌ریزی مفاهیم سوره فجر را مرور کنیم.
  2. در داستان «هفت مروارید سرخ» صفحه ۱۱۶، می‌توانیم جهت یادآوری سوره فجر و مفهوم لزوم شناخت محدودیت‌ها برای داشتن برنامه‌ریزی موفق، توجه دانش‌آموزان را به ماجرای نین که توانست با شناسایی محدودیت‌های خودش، برای درس خواندن برنامه‌ریزی کند و به موفقیت برسد، جلب کنیم.