پرش به محتوا- درس 15 «کاجستان» صفحه 111، به اثرات ماندگار همدلی و دوستی صادقانه اشاره دارد. بنابراین خواندن این شعر موقعیت مناسبی برای مرور سوره انفطار و گفتگو راجع به کارهای خوب ماندگار فراهم میکند.
- در بخوان و بیندیش «زیر آسمان بزرگ» صفحه 114، پسرک تمام دنیا را برای یافتن راز زندگی زیرپا میگذارد و در این سفرها درسهای زیادی میآموزد. خوب است از دانشآموزان راجع به خوبیهای ماندگاری که پسرک در مسیر خود با آنها آشنا میشود سوال بپرسیم و اینگونه سوره انفطار را یادآوری کنیم.
- درس 16 «وقتی بوعلی کودک بود» صفحه 122، به تلاش و برنامهریزی بلندمدت حسین برای به ثمر رساندن یک تصمیم خوب ماندگار است. بنابراین میتوانیم در این درس مفاهیم سوره انفطار را مرور کنیم.
- شعر «چشمه و سنگ» صفحه 128، به ثبات و پایداری داشتن در انجام کارهای درست اشاره دارد. خوب است با اشاره به این موضوع که کارهای ما به مرور، صفات ما را میسازند و ویژگی ما میشوند بستر مناسب برای مرور سوره انفطار را فراهم کنیم.
- شعر «کار و تلاش» صفحه 130، به تلاش و پشتکار مورچه برای انجام کاری که دارای اثر ماندگار است اشاره دارد. بنابراین میتوانیم حین گفتگو راجع به شعر، مفاهیم سوره انفطار را نیز مرور کنیم.
- در حکایت «جوان و راهزن» صفحه ۱۳8، میتوانیم توجه دانشآموزان را به رفتار خوب جوان که اثر ماندگار و طولانی مدتی داشت و موجب هدایت راهزن شد، جلب نموده و اینگونه بستر مناسب برای مرور سوره انفطار را فراهم کنیم.