پرش به محتوا- در این درس، بخشهایی که از دانشآموزان خواسته شده قبل از انجام آزمایش، نتیجه آن را پیشبینی کنند به تقویت تخیل و ادراک ذهنی آنها کمک میکند. بنابراین چنین موقعیتهایی برای مرور مفاهیم سوره علق مناسب هستند. مانند: «آزمایش» صفحه ۳۹
- بخشهایی که از دانشآموزان خواسته شده موقعیتی را تصور نموده و با توجه به شرایط مخصوص به آن موقعیت به پرسشها پاسخ بدهند نیز به دلیل تقویت تخیل، جهت مرور سوره علق مناسب هستند. مانند: «ایستگاه فکر» صفحه ۴۰
- در درس علوم فعالیتهای متعددی وجود دارند که میتوانند جهت تقویت حواس پنجگانه و توجه دادن دانشآموزان به تمایز مشاهده حسی و غیرحسی که در سوره علق به آن تاکید شده است، مورد استفاده قرار بگیرند.
- در درس «نور و مشاهده اجسام» در صفحه ۵۱، دانشآموزان را با آینه و انواع آن آشنا میکنیم. میتوانیم جهت یادآوری سوره علق و ایجاد رغبت نسبت به توصیف شدن توسط دیگران، به آنها بگوییم: «اگر جلوی آیینه بایستیم، میتوانیم خودمان را ببینیم و در صورت وجود یک عیب آن را برطرف کنیم؛ بنابراین اگر معلم و یا والدین و یا حتی دوستمان ما را توصیف کردند، نباید ناراحت شویم.»