افزایش توان شنیدن۲

فهرستی از کلمات قابل فهم و ساده تهیه می‌کنیم. این فهرست شامل تعدادی کلمه است که بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند. برای هر حرف چند کلمه پیدا کنیم که حرف ابتدای آنها همسان باشد ( مثلا” سوزن، سبد، سنگ برای حرف سین) چند کلمه هم پیدا می کنیم که حرف های آخر آنها یکسان باشد ( مثلا” کاج، تاج، هویج،گنج). حالا سه کلمه می گوییم که اول دوتای آنها صدای مشابه داشته باشد و دانش‌‌‌‌‌آموز باید کلمه ای را که صدای اولش با بقیه فرق دارد را پیدا کند. در تمرین بعدی سه کلمه می‌گوییم که حرف آخر دوتای آنها صدای مشابه داشته باشد و دانش‌آموز باید کلمه ای را تشخیص دهد که صدای آخر آن متفاوت است. می توانید چند کلمه بگوییم و از دانش آموز بپرسیم در کدام کلمه مثلا” صدای س شنیده است. یا کدام کلمه صدای ل ندارد. این بازی تاثیر به سزایی در تشخیص صداها و تقویت حساسیت شنیداری دانش‌آموزان دارد.