پیشنهادی برای شروع؛ ترغیب به کمک کردن

این فعالیت را در صورتی که قصد داریم یک زنگ را به آموزش سوره نصر اختصاص دهیم، در ابتدای زنگ انجام می‌دهیم. در صورتی که زنگ جداگانه‌ای برای «فهم قرآن» نداریم، اولین باری که قصد داریم برای بچه‌ها سوره نصر بخوانیم، هنگام ورود به کلاس چنین فعالیتی را اجرا می‌کنیم. در این فعالیت شرایطی را فراهم می‌کنیم که بچه‌ها ترغیب شوند به معلم خود کمک کنند. به این ترتیب از آغاز کلاس، مفهوم یاری‌رسانی و کمک را به شکل عملی درک می‌کنند. مثلاً آموزگار محترم با دست پر در حالی که بار بزرگ و سنگینی را حمل می‌نماید با سختی در کلاس را باز کند و وارد کلاس شود؛ اگر در این لحظه هر یک از دانش‌آموزان برای کمک به معلم اقدام کردند، معلم می‌تواند آموزش سوره نصر را با القاء و تشویق و با استفاده از واژگان پیشنهاد شده به عنوان ادبیات‌سازی شروع نماید؛ مثلاً آنها را تشویق کند و بگوید:
– آفرین! چه خوب که قبل از اینکه سوره نصر را بخوانیم، سوره نصر در شما فعال شده!
یا بگوید:
– شما با این کارتان به سوره نصر عمل کردید؛
– شما دانش‌آموزان سوره نصر هستید؛
– اتفاقاً درس امروز ما سوره نصر است که به ما یاد می‌دهد کمک کردن به دیگران خیلی خوب است. 
این بار سنگین معلم برای ورود به کلاس، می‌تواند وسایل مربوط به هدیه جشن نماز دومی‌ها یا جشن تکلیف سومی‌ها باشد. غیر از این می‌توانیم به بهانه‌های مختلف شرایطی را برای کمک بچه‌ها به خودمان فراهم کنیم؛ وسایل خود را که مربوط به برنامه کلاس است، بیرون کلاس جا بگذاریم و به گونه‌ای رفتار کنیم که دانش‌آموزان برای آوردن وسیله معلم از هم سبقت بگیرند و ترغیب به یاری‌رسانی شوند؛ کاربرگ‌هایی را که قرار است اولی‌ها به عنوان هدیه روز جشن به دومی‌ها یا سومی‌ها بدهند، از ردیف اول دست به دست کنند تا به آخر کلاس برسد؛ و … . حرکت‌هایی از این دست، در واقع آموزش عملی مفهوم «افتخارآمیز بودن کمک کردن» است؛ البته لازم است با القائات و اشاره‌ها، توجه بچه‌ها را به این مفهوم و به سوره مبارکه نصر فعال کنیم.
 

برای کلاس مجازی فهم قرآن: در این فعالیت بچه‌ها را با تصاویر و یا فیلم های 30ثانیه‌ای از آموزگار محترمی که با دست پر در حالی که بار بزرگ و سنگینی را حمل می‌نماید با سختی در کلاس را باز کند و وارد کلاس می‌شود، یا فردی دارد به سختی وسیله‌ای را بلند میکند، یا شخصی که زمین خورده است و شرایط مشابهی که فرد در تصویر یا فیلم به کمک احتیاج دارد؛ مواجه می‌کنیم. سپس از آنها می‌پرسیم اگر در آن مکان حضور داشتند اولین واکنش‌شان چه بود؟ سپس روی تصاویر صحبت می‌کنیم و دانش‌آموزان را به ابراز وا می‌داریم.
اگر در این لحظه هر یک از دانش‌آموزان برای کمک جمله‌ای بیان کردند، معلم می‌تواند آموزش سوره نصر را با القا و تشویق و با استفاده از واژگان پیشنهاد شده به عنوان ادبیات‌سازی شروع نماید؛ مثلاً آنها را تشویق کند و بگوید:
ـ آفرین! چه خوب که قبل از اینکه سوره نصر را بخوانیم، سوره نصر در شما فعال شده!
یا بگوید:
ـ شما با این کارتان به سوره نصر عمل کردید؛
ـ شما سوره نصری هستید؛
ـ اتفاقاً درس امروز ما سوره نصر است که به ما یاد می‌دهد کمک کردن به دیگران خیلی خوب است.

غیر از این می‌توانیم با هماهنگی با اولیا به بهانه‌های مختلف شرایطی را برای کمک بچه‌ها به خانواده‌شان فراهم کنیم.