پیشنهاداتی برای «خواندن سوره»

  • با استفاده از عطر یا عود کلاس را خوش­بو می­‌کنیم. همزمان با پخش سوره، تصویر آیات را به دانش­‌آموزان نشان می­‌دهیم یا سوره را کلمه به کلمه به زیبایی بخش‌خوانی می­‌کنیم. آنها نیز از روی قرآنی که در اختیارشان گذاشته‌ایم، آیات را مشاهده نموده و بعد از ما تکرار می‌­کنند.
  • با چشمان بسته تصور کنند در حرم امام رضا علیه­‌السلام هستند و سوره را پس از ما تکرار کنند.
  • پنج تلاوت از قاریان مختلف یا تعداد بیشتری از آنها را انتخاب می­‌کنیم. هر آیه را با صوت پنج قاری پخش می­‌کنیم. دانش‌­آموزان علاوه بر اینکه با توجه به ترتیب قُرّاء شماره قاری انتخابی خود را در هر آیه ثبت می­‌کنند، با همه قُرّاء آیه را می‌­خوانند. در انتها صوت کامل سوره را از قاری­ که بیشترین رأی را آورده است پخش می­‌کنیم.
  • پس از آنکه از صحیح خوانی دانش­‌آموزان مطمئن شدیم، به عنوان توصیف می‌­توانیم به آنها بگوییم، آنقدر زیبا خواندید که می‌­توانید یک روز قاری جلسه اولیاء باشید. از طرف دیگر در روز موعود قبل از حضور آنها برای تلاوت، هدف از اینکار را برای اولیاء بازگو می‌­کنیم و از آنها می‌­خواهیم پس از اتمام قرائت دانش­‌آموزان در فرصتی که به آنها می‌­دهیم کار آنها را به زیبایی توصیف کنند.
  • سوره را آیه به آیه می‌­خوانیم و دانش­‌آموزان پس از ما تکرار می‌­کنند. در حین انجام این فعالیت از دانش‌­آموزان فیلمبرداری نموده یا صدای آنها را ضبط می­‌کنیم. سپس برای آموزش سوره در این جلسه یا جلسات بعدی از فیلم یا صدای آنها استفاده می‌­کنیم تا با مشاهده خود، قوه مشاهده بیرونی آنها تقویت شود.
  • دانش­‌آموزان را گروه­بندی می­‌کنیم. از آنها می‌­خواهیم در حین پخش صوت سوره، یک جمله از آموخته‌­ها یا احساس خود نسبت به سوره را در برگه‌ه­ایی بنویسند. (این فعالیت برای آخرین جلسه مناسب است.)

توجه به این نکته ضروری است که پس از تلاوت آیات سجده­‌دار واجب حتماً باید در همان لحظه سجده صورت پذیرد. بدین ترتیب دانش‌­آموزان به صورت عملی می­‌آموزند که چون این کار اطاعت از حکم خداست، باید در همان لحظه انجام شود.