- با استفاده از عطر یا عود کلاس را خوشبو میکنیم. همزمان با پخش سوره، تصویر آیات را به دانشآموزان نشان میدهیم یا سوره را کلمه به کلمه به زیبایی بخشخوانی میکنیم. آنها نیز از روی قرآنی که در اختیارشان گذاشتهایم، آیات را مشاهده نموده و بعد از ما تکرار میکنند.
- با چشمان بسته تصور کنند در حرم امام رضا علیهالسلام هستند و سوره را پس از ما تکرار کنند.
- پنج تلاوت از قاریان مختلف یا تعداد بیشتری از آنها را انتخاب میکنیم. هر آیه را با صوت پنج قاری پخش میکنیم. دانشآموزان علاوه بر اینکه با توجه به ترتیب قُرّاء شماره قاری انتخابی خود را در هر آیه ثبت میکنند، با همه قُرّاء آیه را میخوانند. در انتها صوت کامل سوره را از قاری که بیشترین رأی را آورده است پخش میکنیم.
- پس از آنکه از صحیح خوانی دانشآموزان مطمئن شدیم، به عنوان توصیف میتوانیم به آنها بگوییم، آنقدر زیبا خواندید که میتوانید یک روز قاری جلسه اولیاء باشید. از طرف دیگر در روز موعود قبل از حضور آنها برای تلاوت، هدف از اینکار را برای اولیاء بازگو میکنیم و از آنها میخواهیم پس از اتمام قرائت دانشآموزان در فرصتی که به آنها میدهیم کار آنها را به زیبایی توصیف کنند.
- سوره را آیه به آیه میخوانیم و دانشآموزان پس از ما تکرار میکنند. در حین انجام این فعالیت از دانشآموزان فیلمبرداری نموده یا صدای آنها را ضبط میکنیم. سپس برای آموزش سوره در این جلسه یا جلسات بعدی از فیلم یا صدای آنها استفاده میکنیم تا با مشاهده خود، قوه مشاهده بیرونی آنها تقویت شود.
- دانشآموزان را گروهبندی میکنیم. از آنها میخواهیم در حین پخش صوت سوره، یک جمله از آموختهها یا احساس خود نسبت به سوره را در برگههایی بنویسند. (این فعالیت برای آخرین جلسه مناسب است.)
توجه به این نکته ضروری است که پس از تلاوت آیات سجدهدار واجب حتماً باید در همان لحظه سجده صورت پذیرد. بدین ترتیب دانشآموزان به صورت عملی میآموزند که چون این کار اطاعت از حکم خداست، باید در همان لحظه انجام شود.