محاسبه وقت‌های با فایده و بی‌فایده

همزمان با پخت یک کیک، توضیحاتی در مورد اهمیت زمان صرف شده برای هر کار می‌دهیم. مثلاً حداکثر زمان پخت کیک 40 دقیقه با دستگاه خاص است که اگر بیشتر از این زمان بماند می‌سوزد و اگر کمتر از این زمان بماند خام می‌ماند. (می‌توانیم این گفتگو را به صورت نمایشی شبیه برنامه‌های آشپزی تلویزیون اجرا کنیم.) سپس به بچه‌ها می‌گوییم که می‌خواهیم تا آماده شدن کیک، حداکثر استفاده از زمان را ببریم. از این قسمت به بعد، برنامه‌ای که برای ادامه کلاس در نظر گرفته‌ایم را اجرا می‌کنیم و چنانچه دانش‌آموزی کوچکترین خللی به برنامه کلاس وارد کرد، بدون واکنش منفی زمان از دست رفته را با گچ قرمز پای تخته ثبت می‌کنیم و در نهایت، بعد از جمع زدن دقیقه‌ها از بچه‌ها می‌پرسیم که در این دقایق تلف شده چه کارهایی می توانستیم انجام دهیم؟

نکته: چنانچه پخت کیک مقدور نبود می‌توانیم ژله درست کنیم یا از دانش‌آموزان با کیک آماده یا هر خوراکی دیگری پذیرایی کنیم و صورت طرح ورود به کلاس را با توجه به شرایط خود تغییر دهیم.