معمولا دانشآموزان، سوره فلق را نسبت به سورههای حمد و سوره ناس کمتر یاد گرفتهاند و حفظ و خواندن این سوره برای آنها کمی سختتر است. به همین دلیل خوب است تعداد دفعات خواندن و شنیدن سوره را افزایش دهیم و آیات را شمرده شمرده بخوانیم تا به گوش بچهها آشنا شود؛ البته باید مراقب باشیم که هنگام خواندن سوره، نشاط دانشآموزان حفظ شود و برای اینکه حتما سوره را به خوبی بخوانند یا حفظ شوند، به آنها فشار نیاوریم. لازم است فضای خواندن سوره فلق نیز همانند سایر سورهها سرشار از نشاط، حس آرامش و امنیت باشد. برخی روشهای خواندن سوره به شرح زیر است:
– در حالی که بین بچهها شکلات پخش میکنیم، سوره را با هم بخوانیم؛ سپس وقتی شکلاتها را برای خوردن باز میکنند، به آنها بگوییم: «حل کردن مشکلات هم مثل باز کردن شکلات است».
– پس از عبور دانشآموزان از موانعی که در بازیها قرار دارد، سوره را با هم بخوانیم.
– درحالی که همه با هم لبخند بر چهره داریم، سوره را با هم بخوانیم؛ یا بچهها را به نوبت پای تخته بیاوریم و هرکس درحالی که لبخند میزند و ابراز خوشحالی میکند، سوره را برای کلاس بخواند.
– درحالی که روی تخته، چهرهای غمگین میکشیم و سپس آن را پاک میکنیم و چهرهای شاد و خندان ترسیم میکنیم، بچهها سوره فلق را با هم بخوانند.
– چند جای یک بند یا طناب را گره بزنیم و آن را به کلاس ببریم؛ در حالی که گرههای آن را باز میکنیم، سوره را جمعخوانی کنیم. طناب را دوباره گره بزنیم و این بار از یک دانشآموز بخواهیم سوره فلق را بخواند و گره را باز نماید.
– چشم چند نفر از دانشآموزان را میبندیم و آنها ترجیحا در مکانهای باز مثل نمازخانه یا حیاط مدرسه میایستند، یک نفر که چشمش باز است، سوره فلق را به آرامی میخواند، افرادی که چشمشان بسته است، باید از روی صدا، جای او را تشخیص بدهند و به سمت او بروند و با شنیدن صدا، مسیریابی کنند.