معمولا دانشآموزان، سوره فلق را نسبت به سورههای حمد و سوره ناس کمتر یاد گرفتهاند و حفظ و خواندن این سوره برای آنها کمی سختتر است. به همین دلیل خوب است تعداد دفعات خواندن و شنیدن سوره را افزایش دهیم و آیات را شمرده شمرده بخوانیم تا به گوش بچهها آشنا شود؛ البته باید مراقب باشیم که هنگام خواندن سوره، نشاط دانشآموزان حفظ شود و برای اینکه حتما سوره را به خوبی بخوانند یا حفظ شوند، به آنها فشار نیاوریم. لازم است فضای خواندن سوره فلق نیز همانند سایر سورهها سرشار از نشاط، حس آرامش و امنیت باشد. برخی روشهای خواندن سوره به شرح زیر است:
– در حالی که بین بچهها شکلات پخش میکنیم، سوره را با هم بخوانیم؛ سپس وقتی شکلاتها را برای خوردن باز میکنند، به آنها بگوییم: «حل کردن مشکلات هم مثل باز کردن شکلات است».
– پس از عبور دانشآموزان از موانعی که در بازیها قرار دارد، سوره را با هم بخوانیم.
– درحالی که همه با هم لبخند بر چهره داریم، سوره را با هم بخوانیم؛ یا بچهها را به نوبت پای تخته بیاوریم و هرکس درحالی که لبخند میزند و ابراز خوشحالی میکند، سوره را برای کلاس بخواند.
– درحالی که روی تخته، چهرهای غمگین میکشیم و سپس آن را پاک میکنیم و چهرهای شاد و خندان ترسیم میکنیم، بچهها سوره فلق را با هم بخوانند.
– چند جای یک بند یا طناب را گره بزنیم و آن را به کلاس ببریم؛ در حالی که گرههای آن را باز میکنیم، سوره را جمعخوانی کنیم. طناب را دوباره گره بزنیم و این بار از یک دانشآموز بخواهیم سوره فلق را بخواند و گره را باز نماید.