پیشنهاداتی برای «خواندن سوره»

خواندن سوره به عنوان مهم‌ترین شیوه مواجه کردن دانش‌آموزان با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های فهم قرآن است. برای اینکه دانش‌آموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند می‌توانیم از روش‌های متنوع خواندن سوره بهره ببریم.

به عنوان مثال می‌توانیم خودمان سوره را برای دانش‌آموزان بخوانیم، یا یکی از دانش‌آموزان بخواند، یا ما بخوانیم و آنها تکرار کنند. یکی از بهترین روش‌ها نیز همخوانی سوره توسط دانش‌آموزان است. هم‌زمان با همخوانی یا شکل‌های دیگر خواندن سوره، می‌توانیم فعالیت‌هایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم. در ادامه چند سبک برای خواندن سوره پیشنهاد می‌شود. برخی از این روشها بدون تغییر و برخی نیز با تغییراتی در فضای آموزش مجازی قابل اجرا هستند.

  • نحوه‌ی کشیدن یک تصویر چند مرحله‌ای و سخت را که با هدف سوره کاملا منطبق است به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم. در حال کشیدن تصویر مدنظر صوت سوره را پخش می‌کنیم تا دانش‌آموزان با آن همخوانی کنند.
  • شنیدن همراه با تلاوت سوره و یا شنیدن تنها همراه با کشیدن تصویر سردار سلیمانی در سه حالت قیام، قنوت و سجده.
  • در حالی که عکس‌هایی از انواع کارهایی که تلفیقی از سختی و آسانی هستند را نمایش می‌دهیم با هم سوره را بخوانیم.
  • ابتدا دانش­‌آموزان اوریگامی(کاردستی کاغذ و تا) الماس را درست کنند و سپس سوره را بشنوند و تلاوت کنند.
  • دانش‌­آموزان در حالی که به صوت مجلسی سوره گوش می­‌دهند، عکس­‌هایی از سرزمین­‌های مختلف که زندگی در آنها سخت است را ببینند.
  • دانش­‌آموزان در حالی که به صوت سوره گوش می‌­دهند، هرکس به نوبت و با سکوت، نام یک کار خوبِ سخت و مرحله‌­دار را روی تخته بنویسد.
  • همزمان با پخش سوره و همراهی برای خواندن سوره، تصویری با ویدئو پروژکتور یا عکسی از حرم‌های متبرکه به دانش‌آموزان نشان می‌دهیم، تا شبیه آن را بکشند.
  • کاربرگ کلمات «عینین، دو چشم»، «شَفَتین، دو لب»، «لسان، زبان» را که با حروف توخالی نوشته شده­ است، به دانش‌­آموزان می‌­دهیم. آنها در­ حالی که به تلاوت سوره گوش می­‌دهند و بعد از ما تکرار می‌­کنند، کلمات را رنگ‌­آمیزی کرده و در کنار آن نقاشی کلمه را می‌­کشند.
  • ابتدا کارت «آیات سوره» را در اختیار دانش‌­آموزان قرار می­‌دهیم و از آنها می‌­خواهیم با کمک قرآن، کارت‌­ها را به ترتیب مرتب کنند. پس از اتمام کار، سوره را یک­بار به صورت جمعی از رو می­‌خوانیم. سپس ترتیب کارت‌­ها را به‌هم زده و این­بار از دانش­‌آموزان می­‌خواهیم هم­زمان با گوش دادن به تلاوت آیات، بدون استفاده از قرآن کارت‌­ها را مرتب کنند. پس از اتمام کار، سوره را یک­بار دیگر به صورت جمعی روان‌­خوانی می‌­کنیم.
    در مرحله بعد کارت «کلمات سوره» را به آنها می­‌دهیم. از دانش­‌آموزان می‌­خواهیم هم­زمان با شنیدن صوت سوره و استفاده از قرآن کریم، با سرعت و دقت کارت‌­ها را مرتب کرده و کل سوره را بسازند.
  • فیلمی از ساخت یک گل زیبا ولی پیچیده را نمایش می‌دهیم. با توجه به فیلم از دانش‌آموزان می‌خواهیم همزمان با پخش صوت سوره و همراهی برای خواندن سوره، شروع به ساخت گل کنند. اگر دانش‌آموزان در ساخت گل با سختی و مشکل مواجه شدند، فیلم را مجدد پخش کرده و مرحله به مرحله فیلم را متوقف کرده و به آنها فرصت می‌دهیم که مرحله به مرحله پیش بروند. در نهایت می‌بینند که چقدر ساخت آن گل پیچیده راحت شد و توانستند گل به این دشواری را بسازند. در آخر به آنها با القایی مناسب می‌گوییم: دانش‌آموزانی که سوره بلد یاد گرفته‌اند، می‌توانند با مرحله‌بندی، کارهای سخت و پیچیده را انجام دهند و توانایی خود را بالا ببرند.
  • چشم چند نفر از دانش‌آموزان را می‌بندیم و آن‌ها ترجیحا در مکان‌های باز مثل نمازخانه یا حیاط مدرسه می‌ایستند، یک نفر که چشمش باز است، سوره عصر را به آرامی می‌خواند، افرادی که چشمشان بسته است، باید از روی صدا، جای او را تشخیص بدهند و به سمت او بروند و با شنیدن صدا، مسیریابی کنند.