خواندن سوره به عنوان مهمترین شیوه مواجه کردن دانشآموزان با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، از جمله اصلیترین برنامههای فهم قرآن است. برای اینکه دانشآموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند میتوانیم از روشهای متنوع خواندن سوره بهره ببریم.
به عنوان مثال میتوانیم خودمان سوره را برای دانشآموزان بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان بخواند، یا ما بخوانیم و آنها تکرار کنند. یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، میتوانیم فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم. در ادامه چند سبک برای خواندن سوره پیشنهاد میشود. برخی از این روشها بدون تغییر و برخی نیز با تغییراتی در فضای آموزش مجازی قابل اجرا هستند.
- نحوهی کشیدن یک تصویر چند مرحلهای و سخت را که با هدف سوره کاملا منطبق است به دانشآموزان آموزش میدهیم. در حال کشیدن تصویر مدنظر صوت سوره را پخش میکنیم تا دانشآموزان با آن همخوانی کنند.
- شنیدن همراه با تلاوت سوره و یا شنیدن تنها همراه با کشیدن تصویر سردار سلیمانی در سه حالت قیام، قنوت و سجده.
- در حالی که عکسهایی از انواع کارهایی که تلفیقی از سختی و آسانی هستند را نمایش میدهیم با هم سوره را بخوانیم.
- ابتدا دانشآموزان اوریگامی(کاردستی کاغذ و تا) الماس را درست کنند و سپس سوره را بشنوند و تلاوت کنند.
- دانشآموزان در حالی که به صوت مجلسی سوره گوش میدهند، عکسهایی از سرزمینهای مختلف که زندگی در آنها سخت است را ببینند.
- دانشآموزان در حالی که به صوت سوره گوش میدهند، هرکس به نوبت و با سکوت، نام یک کار خوبِ سخت و مرحلهدار را روی تخته بنویسد.
- همزمان با پخش سوره و همراهی برای خواندن سوره، تصویری با ویدئو پروژکتور یا عکسی از حرمهای متبرکه به دانشآموزان نشان میدهیم، تا شبیه آن را بکشند.
- کاربرگ کلمات «عینین، دو چشم»، «شَفَتین، دو لب»، «لسان، زبان» را که با حروف توخالی نوشته شده است، به دانشآموزان میدهیم. آنها در حالی که به تلاوت سوره گوش میدهند و بعد از ما تکرار میکنند، کلمات را رنگآمیزی کرده و در کنار آن نقاشی کلمه را میکشند.
- ابتدا کارت «آیات سوره» را در اختیار دانشآموزان قرار میدهیم و از آنها میخواهیم با کمک قرآن، کارتها را به ترتیب مرتب کنند. پس از اتمام کار، سوره را یکبار به صورت جمعی از رو میخوانیم. سپس ترتیب کارتها را بههم زده و اینبار از دانشآموزان میخواهیم همزمان با گوش دادن به تلاوت آیات، بدون استفاده از قرآن کارتها را مرتب کنند. پس از اتمام کار، سوره را یکبار دیگر به صورت جمعی روانخوانی میکنیم.
در مرحله بعد کارت «کلمات سوره» را به آنها میدهیم. از دانشآموزان میخواهیم همزمان با شنیدن صوت سوره و استفاده از قرآن کریم، با سرعت و دقت کارتها را مرتب کرده و کل سوره را بسازند. - فیلمی از ساخت یک گل زیبا ولی پیچیده را نمایش میدهیم. با توجه به فیلم از دانشآموزان میخواهیم همزمان با پخش صوت سوره و همراهی برای خواندن سوره، شروع به ساخت گل کنند. اگر دانشآموزان در ساخت گل با سختی و مشکل مواجه شدند، فیلم را مجدد پخش کرده و مرحله به مرحله فیلم را متوقف کرده و به آنها فرصت میدهیم که مرحله به مرحله پیش بروند. در نهایت میبینند که چقدر ساخت آن گل پیچیده راحت شد و توانستند گل به این دشواری را بسازند. در آخر به آنها با القایی مناسب میگوییم: دانشآموزانی که سوره بلد یاد گرفتهاند، میتوانند با مرحلهبندی، کارهای سخت و پیچیده را انجام دهند و توانایی خود را بالا ببرند.
- چشم چند نفر از دانشآموزان را میبندیم و آنها ترجیحا در مکانهای باز مثل نمازخانه یا حیاط مدرسه میایستند، یک نفر که چشمش باز است، سوره عصر را به آرامی میخواند، افرادی که چشمشان بسته است، باید از روی صدا، جای او را تشخیص بدهند و به سمت او بروند و با شنیدن صدا، مسیریابی کنند.