خواندن سوره به عنوان مهمترین شیوه مواجه کردن دانشآموزان با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، از جمله اصلیترین برنامههای فهم قرآن است. برای اینکه دانشآموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند میتوانیم از روشهای متنوع خواندن سوره بهره ببریم.
به عنوان مثال میتوانیم خودمان سوره را برای دانشآموزان بخوانیم، یا یکی از دانشآموزان بخواند، یا ما بخوانیم و آنها تکرار کنند.[1] یکی از بهترین روشها نیز همخوانی سوره توسط دانشآموزان است. همزمان با همخوانی یا شکلهای دیگر خواندن سوره، میتوانیم فعالیتهایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم. در ادامه چند سبک برای خواندن سوره پیشنهاد میشود. برخی از این روشها بدون تغییر و برخی نیز با تغییراتی در فضای آموزش مجازی قابل اجرا هستند.
- پس از خواندن شعر مربوط به ترتیب امامان علیهمالسلام، سوره طارق را با هم بخوانند.
- ابتدا صلوات بفرستند سپس سوره را با هم قرائت کنند.
- در حالیکه چرخه آب را نقاشی میکنند سوره را بخوانند.
- کلیپی از تصاویر مجموعه فعالیتهای انجام شده برای فهم قرآن که روی آن صوت سوره بارگذاری شده است به دانشآموزان نمایش میدهیم سپس همزمان با تماشای کلیپ دانشآموزان سوره را همخوانی می کنند.
- همزمان با همخوانی سوره از دانشآموزان میخواهیم احادیثی پیرامون سوره و انس با قرآن را خوشنویسی کنند.
- در برنامه صبحگاه، سوره را سر صف بخوانند.
- در حالیکه جملات یا روایات زیر را خطاطی میکنند به صوت سوره گوش دهند و سوره را زمزمه کنند:
– در زندگی راهنمایانی داریم که مسیر زندگی را به ما نشان میدهند و ما را راهنمایی میکنند.
– قرآن و امام راهنمایان حقیقی ما هستند.
– قرآن، پیامبر و امامان از جمله حافظان انسان هستند که او را راهنمایی میکنند و با نشان دادن راه از او مراقبت مینمایند.
– «امیرالمؤمنین علیهالسلام نجم ثاقب است.» - از دانشآموزان میخواهیم آیات را پس از راهنما تکرار کنند. نقش راهنما را هر کسی که به تلاوت سوره مسلط است میتواند به عهده بگیرد و آن را با روشهای مختلف بخواند و بقیه تکرار کنند.
- روی سر دانشآموزان کتاب یا سیب میگذاریم. در حالیکه عرض کلاس را طی میکنند، صوت سوره را پخش میکنیم تا تکرار کنند. یک نفر هم به عنوان مراقب از پشت سر باید مواظب باشد که تا رسیدن به مقصد سیب نیفتد. در آخر هم دانشآموزان دور هم سیبها را میل میکنند.
- در جشن روز پدر و مادر و روز معلم، سوره طارق را با دانشآموزان میخوانیم و درباره نعمت پدر و مادر و معلم که خداوند به ما داده تا از ما محافظت و ما را راهنمایی کنند، با آنها صحبت کرده و چند روایت در این باره میخوانیم.
- پس از مشاهده مستندی از چرخه آب، سوره را با هم میخوانیم.
- کلیپی از آسمان شب که روی آن صوت سوره گذاشته شده است به دانشآموزان نمایش میدهیم تا همزمان با تماشای کلیپ، سوره را همخوانی کنند.
- در حالیکه آسمان شب را نقاشی میکنند، با صوت سوره همراهی کنند.
[1] در این شیوه بهتر است عبارتها کوتاه باشد تا دانشآموزان به راحتی از پس تکرار آنها برآیند.