پیشنهاداتی برای خواندن سوره

خواندن سوره به عنوان مهم‌ترین شیوه مواجه کردن بچه‌ها با سوره مبارکه، حتی اگر زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های فهم قرآن است. برای این‌که دانش‌آموزان، از خواندن و شنیدن سوره لذت ببرند می‌توانیم از روش‌های متنوع خواندن سوره بهره ببریم.

به عنوان مثال می‌توانیم خودمان سوره را برای بچه‌ها بخوانیم، یا یکی از دانش‌آموزان بخواند، یا ما بخوانیم و بچه‌ها تکرار کنند. یکی از بهترین روش‌ها نیز هم‌خوانی سوره توسط دانش‌آموزان است. هم‌زمان با هم‌خوانی یا شکل‌های دیگر خواندن سوره، می‌توانیم فعالیت‌هایی متناسب با مفهوم سوره انجام دهیم. در ادامه چند سبک برای خواندن سوره پیشنهاد می‌شود. برخی از این روش‌ها بدون تغییر و برخی نیز با تغییراتی در فضای آموزش مجازی قابل اجرا هستند.

  1. دانش‌آموزان بعد از این‌که فیلم یا عکس‌هایی از تغذیه کردن انواع حیوانات دیدند، سوره را هم‌خوانی کنند.
  2. همزمان با هم‌خوانی سوره، روی تخته دریایی بدون ماهی می‌کشیم. از دانش‌­آموزان می­خواهیم هرکس به نوبت پای تخته بیاید و یک بار سوره عصر را بخواند و یک ماهی در دریا بکشد یا هرکس پای تخته بیاید و در حالی‌که سوره را می­خواند یک ماهی روی تخته بکشد.
  3. دانش‌آموزانمان را دونفر دونفر گروه‌بندی می‌کنیم. چشم یکی از افراد را بسته و به دستش یک بادکنک به نام «بادکنک حرف‌گوش کن» می‌دهیم. نفر دوم مشغول خواندن سوره شده و نفر اول شروع به بادکردن بادکنک می‌کند. نفر دوم زمانی که احساس می‌کند ممکن است بادکنک بترکد، ساکت می‌شود.
  4. هنگامی که بچه‌ها تصویر موجوداتی را که فقط در شرایط خاص زنده هستند مشاهده می‌کنند، سوره را بشنوند و بخوانند. انواع موجوداتی که در اقیانوس زندگی می‌کنند نمونه‌ای از این دست هستند.
  5. هم‌زمان با خواندن سوره، بچه‌ها یک نقاشی از آب و انواع موجودات وابسته به آن در دفتر خود یا پای تخته بکشند.
  6. هر دانش‌آموز یک پرتقال با خود به کلاس بیاورد. هرکس برای خودش یک پرتقال آب بگیرد و در حین آب گرفتن سوره را بخواند.
  7. بچه‌ها در حالی‌که یک قطعه یخ در دستشان است سوره را بخوانند. ببینند که یخ دارد آب می شود و آن‌ها نمی‌توانند کاری کنند.
  8. هم‌زمان با خواندن سوره، دانش‌آموزان در حالتی که یک پا بالا و دست‌ها به طرفین باز است، تعادل خود را حفظ کنند.
  9. درحالی‌که بین هر آیه یک نفس عمیق می‌کشند، سوره را بخوانند.
  10. روی تخته مواردی که داشتنشان در افزایش کیفیت زندگی تاثیر زیادی دارد می‌نویسیم. در همین حین دانش‌آموزان سوره را هم‌خوانی کنند.
  11. وقتی که می‌خواهیم یکی از مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان یاد بدهیم سوره را با هم هم‌خوانی می‌کنیم.
  12. دانش‌آموزان بدون این‌که لب‌هایشان تکان بخورد، سوره عصر را با صدا بخوانند/ با دهان باز بدون اینکه لب‌هایشان با هم برخورد داشته باشد، سوره را بخوانند.
  13. تصویرهایی مانند پزشکی که بر بالین بیمار است و دارد او را معالجه می‌کند یا معلمی که درحال تدریس به دانش‌آموزانش است را نمایش می‌دهیم. در همین حین یا پس از آن دانش‌آموزان سوره را هم‌خوانی کنند.
  14. وقتی دانش‌آموزی از یادگرفتن یک مهارت جدید خبر می‌دهد، او را با هم‌خوانی سوره تشویق کنیم.
  15. می‌توانیم کلمه پیروزی و شکست را روی تخته بنویسیم، آن‌ها را تزئین و رنگ‌آمیزی ­کنیم، در نقاشی برای آن‌ها دست بکشیم و دست آن‌ها را به هم بدهیم یا به حالت ریاضی علامت جمع بین آن‌ها بگذاریم؛ سپس همراه با دانش‌­آموزان سوره را بخوانیم.
  16. در حالی‌که دانش‌آموزان دست‌­های
    یکدیگر را گرفته‌­اند، با لبخند و چشمان بسته سوره را هم‌­خوانی کنند.
  17. کلمات سوره را روی کارت‌­هایی می‌نویسیم. از دانش‌آموزان می‌خواهیم در گروه‌­های خود حین گوش دادن به صوت سوره آیات را مرتب بچینند.
  18. می‌توانیم سوره را روی تخته بنویسیم و جای برخی کلمات را خالی بگذاریم. سپس در حین خواندن سوره توسط سایر دانش‌آموزان یک نفر کارت کلمه مناسب را در جای خالی بچسباند.
  19. می‌توانیم آیات را روی برگه­‌های باریک بنویسیم و در اختیار دانش‌­آموزان قرار دهیم. سپس در حین خواندن سوره از آن‌ها بخواهیم به ترتیب آیات را روی میزشان مرتب کنند.