از دانشآموزان میخواهیم که در یک صف پشت سر هم بایستند. در گوشهای نیز یکسری وسایل ورزشی قرار میدهیم. سپس از هر دانشآموز یک سوال میپرسیم. سوالات باید به صورت یکی در میان یک کار عملی داشته باشند تا پس از پاسخ دادن به آنها، آن کار را انجام دهند. لازم است از هر دانشآموز در دو نوبت سوال پرسیده شود که هم کار عملی انجام داده باشد و هم بیّنه برای سوالی که به او رسیده است ارائه دهد. انواع سوالات پیشنهادی به ترتیب در ادامه آمده است:
– نفر اول: چرا مسواک میزنی؟ تا دندانهایم سالم بمانند.
– نفر دوم: چرا بازی توپ در سبد انجام میدهی؟ چون میخواهم شاد و بانشاط باشم. چون میخواهم دقتم زیاد شود. پس سریع یک توپ بیاور و در سبد بینداز.
– نفر سوم: چرا به حمام میروی؟ تا تمیز و پاکیزه باشم.
– نفر چهارم: چرا طناب بازی میکنی؟ برای اینکه قدرت پاهایم زیاد شود. پس سریع طناب را بردار و 10 تا طناب بزن.
– نفر پنجم: چرا قرآن میخوانی؟ برای اینکه کتاب خداست، برای اینکه قرآن را دوست دارم، برای اینکه پدرم هم قرآن میخواند و میخواهم مثل او باشم. (میتوان یکی در میان این سوال را به دفعات، تکرار کرد به نحوی که از اکثر دانشآموزان یا همه آنها این سوال پرسیده شود.)
– نفر ششم: چرا سیب میخوری؟ چون برای بدن ما مفید است. پس این بُرش سیب را بخور.
– نفر هفتم: چرا تلاش میکنی تا باسواد شوی؟ چون میخواهم …
– نفر هشتم: چرا به دیگران کمک میکنی؟ چون این یک کار خوب است. پس این صندلی را با کمک گرفتن از دوستت از سر راه بردار و به کناری بگذار.
– نفر نهم: چرا پدرت را دوست داری؟ چون پدرم، پدرم است و من فرزند او هستم.
– نفر دهم: چرا مادرت را دوست داری؟ چون نُه ماه در دوران بارداری مرا حمل کرده است و به من شیر داده است.
– نفر یازدهم: چرا با دوستانت بازی میکنی؟ برای اینکه در کنار هم شادتر باشیم. پس با گرفتن دست چهار نفر از دوستانت یک دایره تشکیل بده و پنج بار باز و بسته شوید.
– نفر دوازدهم: چرا صحبت میکنیم؟ چون میخواهم با دیگران ارتباط برقرار کنم.
– نفر سیزدهم: چرا حلقه میزنی؟ چون میخواهم ورزش کنم و سالم بمانم و شاد باشم. پس این حلقه را بردار و با آن دو دقیقه بازی کن.
– نفر چهاردهم: چرا میخوابیم؟ چون بدن ما به استراحت نیاز دارد.
– نفر پانزدهم: چرا وسطی بازی میکنی؟ چون بازی کردن با دوستانم خیلی لذتبخش است. پس با همه دوستانت وسطی بازی کن. (این سوال را میتوان از آخرین نفر پرسید تا حسن ختامی برای این فعالیت باشد.)
توجه به این نکته ضروری است که دانشآموز هر دلیلی آورد، میپذیریم حتی اگر دلیل او تکراری باشد. زیرا هدف از انجام این فعالیت، تمرین بیّنه و دلیل داشتن برای انجام همه کارهاست. همچنین میتوانیم دلایل صحیح را به آنها القا کنیم. یعنی مثلا بگوییم: احتمالا یا حتما تو این کار را به خاطر فلان دلیل انجام میدهی.