آزمایش

ما می‌توانیم انواع آزمایشات علوم را برای درک بهتر دانش‌آموزان از دلیل داشتن هر کاری انجام دهیم تا به آنها نشان دهیم که همه چیز در عالم دلیل دارد. برای مثال:
– ظرف آبی را به کلاس می‌آوریم و از دانش‌آموزان می‌خواهیم یکی از اشیایی که ما به کلاس آورده‌ایم یا یکی از وسایلشان را داخل ظرف آب بیندازند و پس از مشاهده، دلیل زیر یا روی آب ماندن اشیا را بگویند. مثلاً چون سنگین است به زیر آب رفته است.
– ظرف آبی به کلاس می‌آوریم و یک پرتقال با پوست داخل آب می‌اندازیم، پرتقال روی آب می‌ماند، سپس از دانش‌آموزان سوال می‌کنیم اگر پرتقال را پوست بگیریم هم روی آب می‌ماند؟ سپس یک پرتقال دیگر را پوست می‌گیریم و داخل آب می‌اندازیم، می‌بینیم که پرتقال به زیر آب می‌رود. سپس در رابطه با دلیل زیرآب رفتن پرتقال بدون پوست و روی آب ماندن پرتقال با پوست که پوست آن مثل یک جلیقه نجات برای آن عمل می‌کند، با دانش‌آموزان گفتگو می‌کنیم.
– یک سیخ چوبی را کاملا به روغن آغشته می‌کنیم و با یک بادکنک بادکرده به کلاس می‌آوریم. از دانش‌آموزان می‌پرسیم آیا می‌توانیم بدون ترکیدن بادکنک، سیخ چوبی را از داخل بادکنک عبور بدهیم؟ پس از شنیدن پاسخ‌ها سیخ چوبی آغشته به روغن را از سر بادکنک داخل و از قسمت ضخیم‌تر انتهایی بادکنک خارج می‌کنیم. سپس درباره دلیل نترکیدن بادکنک با هم گفتگو می‌کنیم و می‌گوییم وقتی از قسمت¬هایی که کمتر باز و کشیده شده سیخ را رد می‌کنیم به دلیل آنکه سطح بادکنک همچنان جا برای کشیده شدن دارد، نمی‌ترکد.
– یک چای کیسه‌ای با خود به کلاس می‌آوریم. بالا و پایین کیسه توری چای را برش می‌دهیم. چای داخل آن را خالی می‌کنیم. سپس پایین کیسه توری را با فندک یا کبریت آتش می‌زنیم و پرواز زیبای آن را مشاهده می‌کنیم. پس از مشاهده آن درباره دلیل به پرواز درآمدن کیسه چای که به خاطر گرم شدن هوای داخل کیسه است گفتگو می‌کنیم، چرا که هوای گرم سبک است و همیشه به سمت بالا حرکت می‌کند.