معلم با دانشآموزان مطرح میکند که قرار است همه شما در نقش یک کارآگاه دنبال موضوعی در مدرسه بگردید و آثار آن را پیدا کنید!
پس از جلب توجه آنها، معلم مطرح میکند که دانشآموزان گروههای چند نفره تشکیل بدهند و تا جلسه بعد، جاهای مختلف مدرسه را با دقت نگاه کنند و به دنبال «آثاری از افرادی که سالها پیش در این مدرسه حضور داشتهاند، بگردند.»
و از این میان آثاری که نتایج مثبتی داشته است را یادداشت کنند.
راهنمایی به دانشآموزان: نه اینکه صرفا دنبال آثار دانشآموزان باشیم بلکه اثری از هر کسی با هر عنوانی که در مدرسه حضور داشته است.
در جلسه بعد درمورد مشاهدات دانشآموزان صحبت میکنیم و روی مواردی که بیان کننده کاری است که فردی سالها پیش انجام داده و امروز هم نتایج مثبت آن را میبینیم صحه میگذاریم و بیشتر صحبت میکنیم.
و خودمان هم در پایان به نمونههایی اشاره میکنیم: مثل درختی که در حیاط مدرسه کاشته شده و اثر کار باغبان آن در چندین سال پیش است، بنای مدرسه که حاصل کار بنای آن و اثر کار بانی مدرسهساز آن است یا بخشی از مدرسه که در زمان مدیریت خانم/آقای فلانی تغییر داده شد و هنوز ما از آثار آن بهرهمندیم یا حتی در نهایت میتوانیم رفتار یا خوبیهای تکتک افراد را اثر تربیت خوب مادرانشان بیان کرد و اینکه ما اثر کار آن مادر در چند سال پیش را میبینیم و….
و اینگونه باقی ماندن اثر اعمال به خوبی برای دانشآموزان کلاس جا میافتد
اگر بچهها به اثرات منفی که باقی مانده هم اشاره کردند، مثل خط و خشی که دانشآموزان سالهای پیش روی نیمکتها یا دیوار کشیدهاند، به باقی ماندن و ادامهدار بودن اثر این اعمال آنها توجه میدهیم و عبور میکنیم.